mEnara tInjau..

Thursday 25 April 2013

Si Pengemis..


***بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ***

"Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang."


Aku pengemis hina,
Melata di kaki lima,
Tiada guna pada mereka,
Dicaci dihina tanpa perimanusia,

Aku pengemis hina,
Mereka terlalu mulia,
Mereka hebat bergaya,
Mereka bangsawan kaya raya,
Mereka ilmuwan bijaksana,

Dan aku masih pengemis hina,
Mereka mulia berjasa,
Tanpa ada cacat cela,
Ilmu di dada bangga dirasa,
Kaya raya mulia dirasa,
Tanpa dinilai aku dihina,

Aku pengemis hina,
Bila ditanya katanya aku tiada guna,
Hanya unggas tiada jasa,
Menambah beban pada mereka,
Ada tiada sama sahaja,

Aku pengemis hina,
Inilah dia hidup di dunia,
Bila kaya dipuja-puja,
Bila miskin dihina-hina,
Lupa mereka pada yang Maha Esa,
Pemberi nikmat yang diterima,
Rezeki untuk dikongsi bersama,

Aku pengemis hina,
Syukur pada yang Esa,
Walau hidup papa kedana,
Tapi cukup untuk bersederhana,
Indah hidup dirasa,
Kerana hanya pada-Nya,

Aku pengemis hina,
Tak kisah dicaci dihina,
Biar pada mereka,
Tapi bukan pada yang Esa.


kredit : owner (tak kenal)


@______________@
 ( *sebarkan kasih sayang -bintang kecil* )

No comments:

Post a Comment